Mere om angst

Generelt om angst
Angst symptomer er ikke i sig selv farlige
Symptomerne er en fysisk reaktion der har det formål at få dig til at trække dig tilbage fra en bestemt situation. Når du kommer ud af situationen, vil din krop slappe af og opføre sig normalt igen. Det er naturligt at føle angst  – angst er et livsvilkår, men kan tage overhånd og tage magten fra dig.
Vi oplever og mærker alle sammen angst i forskellig styrke i forskellige situationer. Det SKAL vi kunne. Kan vi ikke mærke angst er der også noget galt, og så bliver det i virkeligheden farligt for os, men vi skal også kunne leve i en hverdag uden konstant angst.

Angst –  symptomer og lidelse
Der findes mange forskellige angstlidelser, der alle varierer i omfang og styrke. Mange mennesker, som oplever angst, kan genkende symptomer fra mere end én angstlidelse.

Socialfobi
Går fra en følelse af anspændthed til regulær panisk angst nar man er i andres selskab. Tanker der løber af med én: jeg er anderledes, forkert, grim, passer ikke ind, er flov, det er  pinligt at deltage, og blive kigget på, være til stede, sæt nu de andre kan se ’mig’.
Så er der også angsten for angsten, den forstærker den sociale fobi.
Socialfobi ses hos rigtig mange mennesker der er særligt sensitive, for eksempel hvis man har en autisme spektrum forstyrrelse.
Man kan ved de enkle former se en adfærd der beskrives som sikkerhedssøgende for at undgå, skjule eller lægge en dæmper på egen krops reaktion
Dette virker dog oftest stik modsat på omgivelserne, altså man får endnu mere opmærksomhed og blikke.

  • Altså beroligelse gennem indtag af medicin, eller andre stoffer der beroliger
  • Holder fast og hårdt om taske, krus, bestik, hanke, andet
  • Forsøger at kontrollere ens adfærd
  • Gøre sig uset, tavs, trække sig, undgå opmærksomhed, bliver unaturligt stille og tiltrækker sig i stedet opmærksomhed
  • Skjuler sit ansigt med hår/frisure, tørklæde, hat, hue (men virker modsat da frisure virker speciel)
  • Tøjstil der skal skjule kropsform og sved (virker dog modsat på omgivelsrne, fremhæver i stedet og tiltrækker opmærksomhed)
  • Make-up der skal skjule rødmen eller det naturlige (virker modsat, overdreven makeup fremhæver og tiltrækker opmærksomhed, alt for markerede eyliner, øjenbryn, farve på skygge  og foundation)

Udover den sikkerhedssøgende adfærd i sociale situationer ses en total undgåelse som reaktion ved alle angstlidelser. Det betyder, at man isolerer sig fra andre og dermed  indskrænker sin livsudfoldelse. Det er typisk andre bagvedliggende problematikker der er årsag og ikke den reelle angst (selvværd/selvtillid). Angsten opstår ud af årsagen.

Panikangst
En meget voldsom pludselig angst følelse, med vejrtrækningsbesvær og hjertebanken man kan blive svimmel, få  kvalme og som om man befinder sig i en uvirkelig glasboble. Tankerne kan være: jeg dør nu – jeg bliver vanvittig eller skør og har ingen kontrol over noget som helst , bange for mig selv, hvad kan jeg mon finde på…

Panikangst kan ramme som et lyn, det kan opstå ud af stress, for stort belastning (overbelastning) og kan vær et reelt belastnings symptom ved krise, sygdom, og traume eller problemer på arbejdsplads, i skole eller i familien.
Man kan i et panikangstanfald blive  overvældet af total rædsel og dødsangst. De kropslige symptomer tager over og fylder alt. For eksempel vejrtrækningsbesvær, hjertebanken, smerter i brystet og en fornemmelse af at skulle falde om. Man kan også føle svimmelhed, kvalme, få en følelse af at alt er uvirkeligt og foregår uden for i en anden verden. Et panik anfald varer ikke så længe men kan føles meget voldsomt. Panikangst opstår ikke på bestemte tidspunkter eller steder, men oftest  uden for hjemmet.  (Hjertebanken, rysten, sveden, mundtørhed, vejrtrækningsbesvær, kvælningsfornemmelse, trykken i brystet, kvalme, mave-uro, svimmelhed, uvirkelighedsfølelse, hedeture, kuldegysninger, dødhedsfølelse i fingre/arme/ben og andre underlige fornemmelser i kroppen). 

Agorafobi
Er angst for at gå  alene ud, være alene hjemmefra, her kan opstå deciderede katastrofetanker om at miste kontrol fuldstændig, miste bevidsthed  og falde om at gå offentlige steder, tage bussen, handle i supermarked kan forstærke angsten og tankerne  især hvis man frygter menneskemængder. Disse katastrofetanker forstærker angsten. Det er muligt at få det langt bedre meget hurtigt men det kræver du møder i terapien hver gang, også når du oplever angst, og tror det hjælper at blive hjemme. Det er igennem terapien du får den rigtige træning og kan komme ud på den anden side, igen at kunne gå ud – uden at være angst.

Generaliseret
Symptomer der opleves flere af:  Fornemmelse af åndenød, kvælningsfornemmelse, trykken for brystet eller decideret smerter i brystet, kvalme og uro i maven.
Svimmel, uvirkelighedsfølelse, ør i hovedet, frygt for at blive skør, dødsangst. Generel  varme- eller kuldefølelse, dødheds- eller sovende fornemmelser i arme/ben.
Muskelspændinger/smerter, rastløshed, vanskeligt  ved at slappe af, psykisk spændingsfølelse måske synkebesvær. Besvær med at falde i søvn. Tendens til at fare sammen, koncentrationsbesvær, irritabilitet, Hjertebanken eller hurtig puls, sveden, rysten, mundtørhed.
Man har vedvarende overdrevet bekymringer og uro i kroppen, har  besvær med at falde i søvn. Mange bekymrer sig dagligt for, om man har overset noget i dagens løb, om ens nære skal komme noget til, forestiller sig negative konsekvenser og opbygger en bekymrings cirkel der kan udvikle sig til generel angst.

Sygdomsangst
Er en angst for at lide af en alvorlig sygdom. Man er over-opmærksom på alle fornemmelser i kroppen og tolker dem som tegn på en alvorlig fysisk sygdom. Bekymrer sig om hvilken sygdom. Når ét symptom viser sig kan man blive overdrevet selv centreret og bekymret, forestille sig det værste og bilde sig ind at det bliver sådan.

Enkel fobi
Intens angst i forbindelse med bestemte genstande eller situationer. Fx nåle, særlige dyr som store hunde, mus, eddekopper, bier, højder, mørke, at flyve, lukkede rum, elevator, tandlæge, blod m.m. Udsættes man for den frygtede genstand eller situation, kan den medføre et regulært panikanfald.
Du kan  blive kureret, hvis du vil. Eller vælge at fortsætte med den samme angst resten af livet, det går ikke væk af sig selv når du bliver voksen, tvært imod.

Angst hos børn og unge
Angst hos børn og unge er en hel normal del af deres udvikling Dog bliver angsten for nogen børn/unge så stor at den tager magten.
Der er flere former for angst, der ses hos børn/unge som, fobier, separationsangst, generaliseret angst, OCD (tvangstanker og tvangshandlinger), selektiv mutisme og socialangst. Det er vigtigt at tage enhver angst alvorligt og søge hjælp til at håndtere den rigtigt sammen med barnet. Der er rigtig god hjælp at hente igennem terapi. Lad være at nedgøre barnet der mærker angst, med ”årh pjat du skal bare”, det vil få barnet til at føle sig forkert, tag barnet alvorligt,  det er er reelt at mærke angst.